Deze vraag beantwoorden is niet zo eenvoudig. Velen zweren vandaag nog steeds bij de fossiele brandstoffen. Toch kunnen we de gevolgen voor het milieu nog moeilijk verbloemen. Er komen inderdaad (uitlaat)gassen vrij die belastend kunnen zijn voor het milieu. De auto-industrie ontwikkelt daarom sinds decennia verbeterde verbrandingsmotoren in de race naar milieuvriendelijke brandstof.
Hoe werkt een verbrandingsmotor?
Om de werking te kennen, moet je weten dat er in de verbrandingsmotor compartimenten zijn met een beweeglijk deel, de cilinder. De verschillende cilinders staan in verbinding met elkaar. De brandstof komt in een compartiment en wordt vervolgens verbrand door de aansteekkaars, ook wel de bougie genoemd in de volksmond. Door de verbranding of ontploffing wordt de cilinder naar buiten geduwd. Deze beweging zet de andere cilinders in beweging zodat er een andere ruimte opnieuw kleiner wordt en er daar een verbranding kan plaatsvinden die de motor doet draaien en zo de wielen kan aandrijven. De gassen die bij verbranding ontstaan, verlaten uiteindelijk de auto via de uitlaat.
Hoe maak je rijden milieuvriendelijker?
De winst die gemaakt kan worden in het milieuvriendelijker maken van brandstoffen ligt enerzijds bij de brandstof zelf. Hoe zuiverder en geraffineerder ze is, hoe beter. Door de olie te raffineren, maak je ruwe olie tot benzine, diesel, … Om de milieuvriendelijkheid van deze geraffineerde brandstoffen te verhogen, zal men vandaag bijvoorbeeld een deel van de benzine vervangen door bio-ethanol. Zo kan een brandstof met vermelding E10 tot tien procent bio-ethanol bevatten. Ook brandstoffen die ingezet worden als verwarming, zoals petroleum, worden vandaag kwalitatiever gemaakt om een nettere verbranding te bekomen.
Aan de andere kant wordt er ingezet op milieuvriendelijker verkeer door de verbrandingsmotoren zelf hoogtechnologisch te maken. Zo ontwikkelen autoproducenten vandaag motoren die de specifieke brandstof, diesel of benzine, efficiënter verbranden. Eenzelfde ontwikkeling doet zich voor bij kachels en verwarmingsketels, die ook reeds aan strengere verbrandingsnormen moeten voldoen.
Om de schadelijke stoffen van diesel te beperken, zijn dieselwagens uitgerust met een dieselpartikelfilter die het fijn stof uit de dieseluitlaat filtert en verbrandt. Een andere ontwikkeling is AdBlue toevoegen aan de diesel. Dit product zorgt ervoor dat de schadelijke stikstofoxiden omgezet worden in neutrale stikstof en water.
Kortom, wil je milieuvriendelijk rijden en verwarmen, dan is het niet alleen de brandstof die van belang is. Ook de wijze van verbranding van je auto of verwarmingstoestel speelt een grote rol. Door deze tweevoudige inspanning, kan de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum worden beperkt.