Je hebt een goedlopende webshop waarmee je jouw producten door het hele land verkoopt. Toch wil je nog verder uitbreiden en je klanten nog beter van dienst zijn. Service is immers ook belangrijk en kan een concurrerend voordeel opleveren. Bied je klanten meer service door je bezorgnetwerk te optimaliseren en af te stemmen op de behoeften van jouw doelgroep.
Je bezorgnetwerk optimaliseren
Door je bezorgnetwerk te optimaliseren kun je zorgen dat jouw pakketjes hun eindbestemming, de klant dus, sneller bereiken. Dat levert immers tevreden klanten op. Bovendien kun je nog een stapje verder gaan door de bezorgmogelijkheden uit te breiden en je klanten dus meer opties te geven voor de bezorging. Daar worden ze nog blijer van. Zo kun je met een optimalisatie van je bezorgnetwerk werken aan klanttevredenheid en dat zal leiden tot meer herhaalaankopen en dus een betere omzet. Hier zijn enkele tips voor het optimaliseren van je bezorgnetwerk.
Tip 1: Vervoer jouw pakketjes met de koploper in vervoer
Zo simpel kan het zijn: Kies voor de beste partij in de markt om je pakketjes te bezorgen. Zowel aan particulieren als aan bedrijven. De Europese koploper in pakketbezorging is DHL eCommerce. Met deze vervoerder kun je je klanten door heel Europa beleveren. Niet alleen losse pakketten, maar ook het vervoer van pallets of een combinatie daarvan is mogelijk. Bovendien biedt deze courier state-of-the-art verzendoplossingen, handige (gratis) tools en alternatieve transportmiddelen. Op die manier wordt voor jou een DHL pakje verzenden wel heel gemakkelijk en snel op te regelen en daarmee dus ook interessant qua kosten.
Tip 2: Bied zoveel mogelijk bezorgopties aan
De tweede tip is eigenlijk vooral bedoeld voor bedrijven die leveren aan particulieren: Bied zoveel mogelijk bezorgopties aan. Maak het de consument, jouw klant dus, gemakkelijk om het pakketje te ontvangen. Geef hem of haar keuze. Keuzemogelijkheden zijn belangrijk in een aankoopafweging. Geef de klant daarom meer opties dan alleen het afleveren op een (thuis-)adres tussen 9.00 en 17.00u. Je klant moet dan immers de hele dag thuis blijven. Bied ze daarom ook de mogelijkheid aan om in de avond te bezorgen, of op een van de vele DHL pick-up points die Nederland en België rijk zijn. Deze diensten zijn wat duurder, maar geven jouw klanten wel het gevoel dat ze extra service ontvangen, en dat wordt gewaardeerd. Eventueel kun je de extra kosten verwerken in de verzendkosten.
Tip 3: Bied klimaatneutrale opties aan
Zowel particuliere als zakelijke klanten waarderen het steeds meer als jij de optie kunt bieden om het pakket of de pallet op een klimaatneutrale, of tenminste klimaatvriendelijke, manier naar hen toe te sturen. Vele klanten kiezen al bewust voor dit soort opties, ook als dat betekent dat de verzendkosten iets hoger zullen uitvallen. De zorg voor klimaatverandering is immers groot en op deze manier willen bedrijven en consumenten hun steentje bijdragen.
DHL eCommerce biedt al deze mogelijkheden aan en geeft jou als e-commerceonderneming daarmee de mogelijkheid om jouw bezorgnetwerk te optimaliseren en uit te breiden. Met meer opties en dus grotere klanttevredenheid tot gevolg.
Ook de beste optie voor particulieren
Stle je hebt als particulier iets verkocht via internet aan een persoon aan de andere kant van het land maar je wilt toch dat het pakketje, zoals afgesproken, zo snel mogelijk bij de koper is. Ook dan is DHL jouw beste optie! Bij DHL eCommerce kun je gemakkelijk via internet een verzendlabel aanmaken en afdrukken. Je hoeft het pakketje dan alleen nog naar het afgiftepunt te brengen en de rest wordt voor je geregeld. Meestal de volgende dag al heeft de koper aan de andere kant van het land het pakket in handen. Simpel en snel. Onderweg kunnen zowel jijzelf als de ontvanger het pakket bij elke tussenstap volgen met de handige trackingscode die je bij verzending ontvangt.